De kunstwerken

Enorme wereldbol van Rotterdamse bodem

‘Tondo Mondo’ is een bijzonder werk: een enorme wereldbol hangt op grote hoogte. Je ziet het doek door een kijker, vanaf een verhoging 75 meter verderop.

‘We zien altijd alleen óf detailfoto’s óf juist het geheel waarin de details verloren gaan. In mijn werk komt het allebei samen en dat op een doek met een doorsnede van 240 centimeter,’ licht Den Otter toe. De uitdaging was enorm, zegt de kunstenaar, die het doek vanaf één positie beschilderde: ‘Het is een grote stap in mijn carrière omdat het zo anders is dan wat ik eerder heb gedaan.’

Achter de schermen met Roelie Zijlstra

Bij het samenstellen van ‘De collectie als tijdmachine’, in het oude gedeelte van het museumgebouw, heeft gastconservator Carel Blotkamp met bloedend hart een aantal favoriete werken moeten laten vallen. Het schilderij van Rothko past nog net door de deur, andere werken zijn gewoon veel te groot. Daarom is er nu deze aanvullende tentoonstelling, ‘Kunst van formaat’, met ruim zestig werken uit de collectie. Deze is tot en met 29 april 2018 te zien in de Bodon zaal van Museum Boijmans Van Beuningen. Maar wat komt er allemaal bij kijken bij de totstandkoming van een tentoonstelling? Roelie Zijlstra, registrar, vertelt over haar rol binnen deze tentoonstelling.

Bij het samenstellen van ‘De collectie als tijdmachine’, in het oude gedeelte van het museumgebouw, heeft gastconservator Carel Blotkamp met bloedend hart een aantal favoriete werken moeten laten vallen. Het schilderij van Rothko past nog net door de deur, andere werken zijn gewoon veel te groot. Daarom is er nu deze aanvullende tentoonstelling, ‘Kunst van formaat’, met ruim zestig werken uit de collectie. Deze is tot en met 29 april 2018 te zien in de Bodon zaal van Museum Boijmans Van Beuningen. Maar wat komt er allemaal bij kijken bij de totstandkoming van een tentoonstelling? Roelie Zijlstra, registrar, vertelt over haar rol binnen deze tentoonstelling.

Wonderlijk waterspektakel Notion motion

Licht en water vormen de rode draad in de installatie die Olafur Eliasson heeft gemaakt voor de grote bovenzalen van het museum. Drie bassins met water, drie lampen van 6000 watt en een mechaniek om het water in beweging te brengen; simpeler kan het eigenlijk niet! Als bezoeker ben je onderdeel van het werk: door over de houten catwalk te lopen, breng je de projectie in beweging.

Kunstenaar of uitvinder?
Het atelier van Eliasson in Berlijn heeft het karakter van een laboratorium. Het is een werkplaats waar hij installaties en werken maakt met een team van zo’n vijfentwintig jonge mensen. Ieder heeft een eigen expertise en inbreng: bijvoorbeeld als natuurkundige, ingenieur, kok of decorbouwer.

Van experiment tot kunst
Aan de installaties van Eliasson gaan meerdere experimenten vooraf. Voor de drie onderdelen van ‘Notion notion’ werden zo’n zestig varianten uitgeprobeerd. Hierbij werd geëxperimenteerd met de vorm van het bassin, de positie van het licht en de kracht van het bewegingsmechaniek in het water.